Saturday, September 11, 2010

Ikut ikutan

suatu hari sebelum ketibaan bulan syawal, rmai yang sibuk mencari sesuatu yang mereka perlukan untuk menyambut hari raya. Dalam kesibukan itu juga golongan yang gemar berfesyen akan menyibukan diri mereka untuk mencari keperluan hari raya.Lengkap dengan baju, seluar, kasut dan tidak terkecuali topi kerana mengikut peredaran zaman. Ketika dalam kesibukan orang ramai aku sempat memerhati gelagat beberapa kelompok remaja berjalan dalam kumpulan seolah2 seperti kumpulan gagak yang sedang mencari makanan. Bila diperhatikan, saya baru perasan yang mereka semua berpakaian seakan2 sama.

Beza antara mereka hanyalah warna pakaian mereka. Ia membuatkan aku tertawa kecil kerana melihat karenah anak2 muda sekarang, ia tidak ubah seperti boria(*haha). Kerana mengikut peredaran zaman, mereka sanggup berpakaian sama dan tidak menghiraukan pandangan yang bakal di lontarkan oleh orang lain. Dalam keadaan itu juga aku telah singgah ke beberapa kedai untuk mencari keperluan ku, seperti orang lain juga aku tidak terkecuali untuk mengambil kesempatan ini. Namun aku hanya merasa hampa kerana apa yang aku cari tiada, kemudian aku meneruskan perjalanan sebelum menunggu waktu berbuka puasa. Semasa dalam perjalanan aku terlihat sepasang kasut buatan luar negara yang mempunyai harga mencecah nilai ratusan ringgit.

Pada masa yang sama aku terfikir adakah barangan yang mempunyai harga yang agak mahal(*aku rasa boleh bwt duit mkn 1/2 bulan) itu laris dipasaran?. Ternyata ia benar kerana jenama itu menjadi kegilaan remaja zaman sekarang. Bukan hanya golongan berada sahaja, malahan golongan sederhana juga tidak terkecuali. Ketika sedang berfikir aku teringat sesuatu tentang jenama kasut itu, ia adalah jenama kasut yang sering dipakai oleh artis2 dari luar negara dan juga artis2 hangat pada masa ini jadi tidak hairan lah jika ia menjadi ikutan golongan remaja zaman sekarang. Yang menjadi persoalanya sekarang ialah mengapa mereka sanggup menghabiskan duit yang banyak untuk kelihatan 'up to date' sedangkan dengan nilai wang untuk membeli kasut kasut tersebut mereka boleh membeli banyak lagi barangan lain.

Pada pandangan ku, mereka2 semua tidak ubah seperti kingkong dalam filem
yang di tayangkan di pawagam.Apa yang sama ialah perwatakan kingkong dalam cerita tersebut. Jika anda perhatikan betul2 dalam siri kingkong, haiwan tersebut jatuh cinta dengan wanita inggeris sedangkan kingkong adalah haiwan ganas dan telah membunuh ramai gadis tempatan yang dihantar ke hutan tersebut. Bagaimana haiwan ganas seperti itu boleh jatuh cinta dengan wanita inggeris? ini telah membuktikan bahawa golongan pembeli sekarang ini hanya membeli produk yang hanya dipakai oleh orang inggeris. Minda orang sekarang ini hanya tertumpu kepada jenama atau barangan yang di gunakan oleh orang inggeris, atau lebih mudah di sebut sebagai budaya ikut-ikutan.

Jika di pandang dari perspektif lain,mereka juga boleh diketegorikan sebagai golongan tidak berpendirian kerana mereka tidak berani mencuba produk tempatan yang pada hakikatnya jauh lebih berkualiti dari barangan 'import'. Mereka hanya tahu mengikut sahaja tetapi tidak berani mencuba dan takut di perlekehkan oleh kerana menggunakan barangan tempatan. Kesudahannya sekarang barangan buatan tempatan semakin berkurangan dan pengeluar2 bumiputera tidak sanggup menanggung kerugian. Dan hari demi hari ekonomi negara semakin teruk sehingga pada satu tahap boleh menjadi punca utama ekonomi negara di dominasi oleh negara luar.

Kesimpulan dari topik diatas kita haruslah menjadi berani dan jangan hanya berani mengikut sahaja tetapi berani mencuba. Kita juga tidak perlu membangga2kan produk yang dari luar negara kerana produk negara kita juga sebenarnya mampu bersaing dengan produk luar negara dan boleh di katakan jauh lebih berkualiti dari produk luar.Setelah puas aku berfikir,dan segala persoalan terjawab.Kedengaran suara azan berkumandang dan telah tiba waktu berbuka puasa. Jadi kepada mereka2 yang suka membanggakan2 produk dari luar negara ingatlah. Bila Negara dah di kuasai oleh luar seperti suatu ketika dahulu, Baru la korang taw.jgn nk membantah je..sendiri mau ingat la..

1 comment: